Сьогодні про компанію Tesla знають чи не усі. Адже ще кілька років тому ситуація була зовсім іншою: про це виробники говорили в основному лише редактори науково-технічних і частково автомобільних видань. Те ж саме можна сказати і про Ілона Маска - людину, яка стоїть біля керма цієї компанії і вже входить в список найвпливовіших людей світу.
Прийнято вважати, що свою діяльність Tesla почала в 2006 році, коли вона представила свій перший електромобіль. Проте це не так. Більше того, почалося усе навіть не з Ілона Маска.
Йшов 2003 рік. Амбітний інженер із Кремнієвої долини Мартін Еберхард і його партнер Марк Тарпенінг заснували компанію Tesla Motors. З амбітною метою - випускати масові електрокари.
Важко сказати, на що вони тоді розраховували. Грошей у Еберхарда і Тарпенінга на організацію виробництва не було. Великих партнерів серед автоконцернів - тим більше. І навіть унікальних технологій вони не мали. Було лише бажання, деякі ідеї і вдало вибране ім'я - Tesla - на честь всесвітньо відомого електротехніка і фізика Ніколи Тесли.
На початку 2000-х про електрокари ніхто серйозно не говорив. Багатьом ще пам'ятний був проект 1996-1999 років GM EV1, який закінчився повним провалом. Так, провідні автоконцерни іноді виділяли своїм конструкторам-ентузіастам гроші на експерименти в цій області, але швидше з маркетингових міркувань. Мовляв, нехай побудують яку-небудь експериментальну Toyota RAV4 з електропривідом, покажемо єдиний екземпляр журналістам, а ті напишуть: витрати мінімальні, зате усі дізнаються, яке значення компанія приділяє новим розробкам.
Щоправда, Еберхард з Терпенінгом вже могли покладатися на мобільні телефони та інші гаджети. Це був час вибухового зростання популярності подібних пристроїв - стільниковий з'являвся у кожної цивілізованої людини. А де мобільник - там і акумулятор. Буквально за декілька років ефективність портативних батарей значно була покращала, їх собівартість знизилася, а виробництво збільшилося багаторазово.
У результаті партнери вирішили, що технічно немає нічого складного в тому, щоб помістити в електрокар стільки акумуляторів, скільки досить для забезпечення прийнятних динамічних показників і гідного запасу ходу. Виробнича стратегія також вимальовувалася дуже розумна: почати з нішевих спортивних машин (щоб показати, що електрокари - це круто) і лише потім перейти до масових моделей. Благо і партнер з`явився відповідний - платформа британських легких спорткарів Lotus чудово підходило для електропривіду. Питання лише полягало в грошах.
Саме у цей момент, в 2004 році на сцені з'являється Ілон Маск. Талановитий програміст і бізнесмен з Південної Африки, який розбагатів на створенні платіжної системи PayPal, він взявся за фінансування проекту. Маск притягнув сторонніх інвесторів, умовив вкластися своїх друзів з Силіконової долини (включаючи засновників Google Сергія Бріна і Ларі Пейджа), нарешті сам вніс істотні суми.
До 2006 року стало ясно - електрокару Tesla бути. Саме тоді про проект дізналася широка публіка. А в 2008 році почалося виробництво відкритого електричного спорткара Tesla Roadster. Щоправда, вже без Еберхарда і Терпенінга: Ілон Маск на той час повністю очолив компанію, оскільки вона потребувала нових лідерів.
Tesla Roadster випускався з 2008 по 2012 роки. Це і насправді був нішевий продукт: усього вдалося реалізувати 2,5 тис. машин. Але головне, цей спортивний автомобіль виконав покладену на нього функцію. А саме, переконав покупців в тому, що електромобілі можуть бути динамічними, приносити задоволення від водіння і проїздити на одному заряді дуже істотну відстань.
Наступний автомобіль - Model S - компанія робила вже без Lotus. І добилася з ним першого істотного ринкового успіху. Вибір типу кузова на користь ліфтбека виявився дуже вдалим - залежно від точки зору автомобіль можна вважати і бізнес-класом, і сімейною машиною і хот-хетчем. Але головне, Tesla Model S за ціною порівнявся з преміальними спорт-седанами, а за динамікою навіть перевершив їх. У топових версій розгін до 100 км/год займає менше 2,5 с, а завдяки розміщенню батарей в днищі центр тяжіння виявився нижче за вісь коліс: в поворотах Model S крениться в протилежну сторону. До того ж, особова електромобільна конструкція зробила цей електрокар однією з найбезпечніших автівок у світі.
А далі настала черга розширення модельного ряду. Ілон Маск зажадав скласти з буквеного позначення машин слово SEXY, але через патентні суперечки E довелося замінити на 3 (компанія Ford раніше зареєструвала назву Model E).
Зараз Tesla виробляє ліфтбек Model S, кросовер Model X і нещодавно почала виробництво компактного ліфтбеку Model 3, який повинен стати наймасовішим електромобілем марки. Також анонсовані компактний кросовер Model Y, пікап, нове покоління Tesla Roadster і вантажівка Tesla.
Нещодавно Tesla офіційно відмовилася від приставки Motors у своїй назві, замінивши її на додаток Inc. Справа в тому, що компанія більш не є суто виробником машин. Tesla випускає домашні і комерційні накопичувачі енергії, сонячні батареї (у тому числі енергогенеруєму черепицю для дахів), будує мережу зарядних станцій.
Зараз у фірми три діючі заводи, включаючи фабрику з виробництва сонячних батарей і запущену нещодавно Гігафабрику в Неваді. При цьому Tesla активно планує будівництво нових Гігафабрик, у тому числі в Китаї і в Європі.
У першому кварталі 2017 року продажу Tesla виросли до 25 тис. машин, що означає не менше 100 тис. с в рік (у 2016 році було продано менше 80 тис. електрокарів). Незважаючи на такі скромні цифри, за капіталізацією Tesla стала найбільшим автоконцерном США, обігнавши не лише Ford, але і навіть GM.
Головне, втім, те, що шляхом Tesla пішли і усі інші провідні автовиробники. Після успіху Model S, концерни повірили в можливість робити динамічні і бажані електромобілі з великим запасом ходу. І цей тренд вже не змінити. Найближчих років ми отримаємо ряд високотехнологічних електромобілів від таких компаній, як Audi, Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Jaguar та ін.