Tesla: історія компанії, яка змінила усе

21.08.2017 р.

Наші новини

Сьогодні про компанію Tesla знають чи не усі. Адже ще кілька років тому ситуація була зовсім іншою: про це виробники говорили в основному лише редактори науково-технічних і частково автомобільних видань. Те ж саме можна сказати і про Ілона Маска - людину, яка стоїть біля керма цієї компанії і вже входить в список найвпливовіших людей світу.

Прийнято вважати, що свою діяльність Tesla почала в 2006 році, коли вона представила свій перший електромобіль. Проте це не так. Більше того, почалося усе навіть не з Ілона Маска.

Йшов 2003 рік. Амбітний інженер із Кремнієвої долини Мартін Еберхард і його партнер Марк Тарпенінг заснували компанію Tesla Motors. З амбітною метою - випускати масові електрокари.

Важко сказати, на що вони тоді розраховували. Грошей у Еберхарда і Тарпенінга на організацію виробництва не було. Великих партнерів серед автоконцернів - тим більше. І навіть унікальних технологій вони не мали. Було лише бажання, деякі ідеї і вдало вибране ім'я - Tesla - на честь всесвітньо відомого електротехніка і фізика Ніколи Тесли.

На початку 2000-х про електрокари ніхто серйозно не говорив. Багатьом ще пам'ятний був проект 1996-1999 років GM EV1, який закінчився повним провалом. Так, провідні автоконцерни іноді виділяли своїм конструкторам-ентузіастам гроші на експерименти в цій області, але швидше з маркетингових міркувань. Мовляв, нехай побудують яку-небудь експериментальну Toyota RAV4 з електропривідом, покажемо єдиний екземпляр журналістам, а ті напишуть: витрати мінімальні, зате усі дізнаються, яке значення компанія приділяє новим розробкам.

Щоправда, Еберхард з Терпенінгом вже могли покладатися на мобільні телефони та інші гаджети. Це був час вибухового зростання популярності подібних пристроїв - стільниковий з'являвся у кожної цивілізованої людини. А де мобільник - там і акумулятор. Буквально за декілька років ефективність портативних батарей значно була покращала, їх собівартість знизилася, а виробництво збільшилося багаторазово.

У результаті партнери вирішили, що технічно немає нічого складного в тому, щоб помістити в електрокар стільки акумуляторів, скільки досить для забезпечення прийнятних динамічних показників і гідного запасу ходу. Виробнича стратегія також вимальовувалася дуже розумна: почати з нішевих спортивних машин (щоб показати, що електрокари - це круто) і лише потім перейти до масових моделей. Благо і партнер з`явився відповідний - платформа британських легких спорткарів Lotus чудово підходило для електропривіду. Питання лише полягало в грошах.

Саме у цей момент, в 2004 році на сцені з'являється Ілон Маск. Талановитий програміст і бізнесмен з Південної Африки, який розбагатів на створенні платіжної системи PayPal, він взявся за фінансування проекту. Маск притягнув сторонніх інвесторів, умовив вкластися своїх друзів з Силіконової долини (включаючи засновників Google Сергія Бріна і Ларі Пейджа), нарешті сам вніс істотні суми.

До 2006 року стало ясно - електрокару Tesla бути. Саме тоді про проект дізналася широка публіка. А в 2008 році почалося виробництво відкритого електричного спорткара Tesla Roadster. Щоправда, вже без Еберхарда і Терпенінга: Ілон Маск на той час повністю очолив компанію, оскільки вона потребувала нових лідерів.

Tesla Roadster випускався з 2008 по 2012 роки. Це і насправді був нішевий продукт: усього вдалося реалізувати 2,5 тис. машин. Але головне, цей спортивний автомобіль виконав покладену на нього функцію. А саме, переконав покупців в тому, що електромобілі можуть бути динамічними, приносити задоволення від водіння і проїздити на одному заряді дуже істотну відстань.

Наступний автомобіль - Model S - компанія робила вже без Lotus. І добилася з ним першого істотного ринкового успіху. Вибір типу кузова на користь ліфтбека виявився дуже вдалим - залежно від точки зору автомобіль можна вважати і бізнес-класом, і сімейною машиною і хот-хетчем. Але головне, Tesla Model S за ціною порівнявся з преміальними спорт-седанами, а за динамікою навіть перевершив їх. У топових версій розгін до 100 км/год займає менше 2,5 с, а завдяки розміщенню батарей в днищі центр тяжіння виявився нижче за вісь коліс: в поворотах Model S крениться в протилежну сторону. До того ж, особова електромобільна конструкція зробила цей електрокар однією з найбезпечніших автівок у світі.

А далі настала черга розширення модельного ряду. Ілон Маск зажадав скласти з буквеного позначення машин слово SEXY, але через патентні суперечки E довелося замінити на 3 (компанія Ford раніше зареєструвала назву Model E).

Зараз Tesla виробляє ліфтбек Model S, кросовер Model X і нещодавно почала виробництво компактного ліфтбеку Model 3, який повинен стати наймасовішим електромобілем марки. Також анонсовані компактний кросовер Model Y, пікап, нове покоління Tesla Roadster і вантажівка Tesla.

Нещодавно Tesla офіційно відмовилася від приставки Motors у своїй назві, замінивши її на додаток Inc. Справа в тому, що компанія більш не є суто виробником машин. Tesla випускає домашні і комерційні накопичувачі енергії, сонячні батареї (у тому числі енергогенеруєму черепицю для дахів), будує мережу зарядних станцій.

Зараз у фірми три діючі заводи, включаючи фабрику з виробництва сонячних батарей і запущену нещодавно Гігафабрику в Неваді. При цьому Tesla активно планує будівництво нових Гігафабрик, у тому числі в Китаї і в Європі.

У першому кварталі 2017 року продажу Tesla виросли до 25 тис. машин, що означає не менше 100 тис. с в рік (у 2016 році було продано менше 80 тис. електрокарів). Незважаючи на такі скромні цифри, за капіталізацією Tesla стала найбільшим автоконцерном США, обігнавши не лише Ford, але і навіть GM.

Головне, втім, те, що шляхом Tesla пішли і усі інші провідні автовиробники. Після успіху Model S, концерни повірили в можливість робити динамічні і бажані електромобілі з великим запасом ходу. І цей тренд вже не змінити. Найближчих років ми отримаємо ряд високотехнологічних електромобілів від таких компаній, як Audi, Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Jaguar та ін.

Tesla Club Ukraine
Завантажуй додаток
TO-U для легкого пошуку
та використання
зарядних станцій

Усі бренди електромобілів під замовлення

Зарядні пристрої для
електромобілів усіх
брендів

Chargers Детальніше

Теги

Кращі концепти плани виробництва нові моделі оновлення моделей рекорди електромобілів події Виробництво і розробки Спорт майбутні моделі Це цікаво інвестиції оновлення моделей Кращі концепти плани виробництва нові моделі оновлення моделей