21 травня депутати Верховної ради прийняли в першому читанні два законопроекти, які спростять ввезення електромобілів в Україну. Якщо закони ухвалять, ціна електрокарів у країні може суттєво знизитися.
Першим законопроектом №1674 пропонують внести зміни до закону України "Про Митний тариф України" щодо скасування ввізного мита на транспортні засоби з електричними двигунами. Крім автомобілів, до цієї категорії також потрапляють велосипеди, тролейбуси, транспортні засоби для перевезення радіоактивних речовин, а також електрична техніка, яку використовують на складах, заводах, у портах та аеропортах.
Другий проект закону №1912 передбачає внесення змін до Податкового кодексу України, згідно з якими електромобілі до 1 січня 2020 року не оподатковуватимуться ПДВ та акцизним збором з їхнього ввезення у країну.
"Сьогодні в Україні установлено близько 50 зарядних станцій для електромобілів. Ми дуже сподіваємося, що обидва закони пройдуть усі стадії голосування і набудуть чинності, " - розповідає керівник Tesla Motors Club UkraineНазар Шимоне-Давида. "Це допоможе знизити вартість електромобілів на 30%, що зробить їх доступнішими для українців. Наприклад, якщо Tesla сьогодні коштує $100 000, то після ухвалення законів її вартість становитиме близько $70 000. Для багатьох це суттєва різниця".
За словами Шимоне-Давида, цих заходів потрібно було вжити ще раніше. "Наша держава захищає митами своїх виробників від конкурентів ззовні. Але ж в Україні немає виробників електромобілів. Від кого захищатися?" - ставить він риторичне запитання.
Керівник компанії "Біо Автомотів" Сергій Богуш вважає, що затягування процесу з ухваленням законів можна пояснити двома причинами: обстоюванням власних бізнес-інтересів деякими групами впливу в парламенті та загальним нерозумінням перспектив цього сегменту авторинку. "Від партії "Опозиційний блок" не було жодного голосу. Очевидно, чиї інтереси вони обстоюють. А ситуація навколо репліки Тетяни Чорновол була викликана тим, що вона просто не до кінця розібралася в питанні" - каже він.
Чи зможе ухвалення податкових змін на законодавчому рівні суттєво змінити ситуацію на ринку?
Компанія Сергія Богуша входить до української Асоціації учасників ринку електромобілів, яка була створена для популяризації електрокарів у країні. Незважаючи на скептичний настрій, за відомостями асоціації, в Україні вже їздять близько тисячі електромобілів. Шимоне-Давида уточнив у бесіді з Forbes, що сотня з них - Tesla. Також серед українців популярні Renault Fluence ZE і Zoe, Nissan Leaf, машини марки "Bio Auto" та електричні моделі від Audi, Mini та інших.
Якщо Верховна рада ухвалить закони, це буде лише перший крок на шляху змін, до яких уже давно прийшла Європа. Для них електромобілі становлять можливість знизити ресурсозалежність і боротися за поліпшення екології. У нас у країні цього поки що не розуміютьСергій Богуш, керівник компанії "Біо Автомотів".
На сьогодні досить скромні автомобілі від Renault і Nissan, оснащені електродвигуном, коштують великих грошей - понад 22 000 євро, не кажучи вже про Tesla. Також не варто забувати про необхідність придбати спеціальний зарядний пристрій для електрокара. Зниження ціни від 10% до 30% (залежно від внесених змін) зробить такі автомобілі доступнішими. Хоча на ринку є безліч бюджетних варіантів із невеликими за обсягом двигунами, які можуть скласти конкуренцію електрокарам. Наприклад, Toyota Yaris, Peugeot C 107 чи Citroen C1, витрата палива в яких тримається на рівні 4 л/100 км.
Ціни на такі авто становлять близько 12-15 тисяч євро, але, на відміну від електромобіля, вони не залежать від обмеженої кількості заправок.
Заправки - досить болюче питання для прихильників електромобілів, але разом із тим, на думку керівника Tesla Motors Club Ukraine, проблему сильно перебільшено. За інформацією асоціації, у країні наразі налічується близько 50 заправок. Їх установила мережа АЗК "ОККО", а також ресторатор Діма Борисов (біля своїх закладів) та інші ентузіасти. До того ж у Tesla Motors підтвердили, що на 2016 рік заплановано установити декілька пунктів зарядки.
Безперечно, цього наразі недостатньо, щоб вільно подорожувати країною. Одного заряду середньому електрокару вистачає для подолання відстані від сотні до двох сотень кілометрів; Tesla може похвалитися дещо більшим автономним пробігом. А це означає, що, плануючи тривалі переїзди, необхідно закладати в маршрут ще й час на зарядку авто.
Показовий приклад - експериментальна поїздка на Nissan Leaf киян Олександра Кравцова і Володимира Романцова з Києва до Рівного і назад. Відстань - понад 600 км; у дорозі було проведено 9 годині 20 хвилин, з яких майже 5 годин 40 хвилин пішло на заправку електромобіля.
За словами водіїв, на заправках "ОККО" авто заряджалося по 1% за хвилину. Відповідно, щоб повністю його зарядити, потрібно понад 1,5 години. При цьому, як зазначають учасники експерименту, за правильного стилю водіння авто може проїхати навіть більшу відстані, ніж заявлено виробником. Утім, на звичайному автомобілі з бензиновим чи дизельним двигуном цей же маршрут можна було подолати удвічі-утричі швидше. Інша річ, що вся поїздка коштувала 15 грн, які було витрачено на зарядку автомобіля вдома: мережа "ОККО" поки що надає свої послуги безплатно.
Наразі проблема полягає в тому, що в Україні ще слабо розвинена інфраструктура для електромобілів, тому вирушати на них у тривалі поїздки небезпечно. Крім того, такі вояжі затратні за часом. У США, наприклад, Tesla активно розвиває технологію швидкого зарядження авто, яке займає лише декілька хвилин. В Україні такої можливості немає: відповідно, у міжміських подорожах потрібно бути готовими до того, що на поповнення запасу енергії в електродвигуні йтимуть години. Інша річ "ndash; використання електромобіля в межах міста, де цей транспорт може існувати цілком комфортно. Заряджати його можна вночі, як мобільний телефон.
"Ми встановили першу заправку 2014 року, але вже тепер бачимо величезний попит, " - розповів Forbes засновник і керівник компанії e-LineВладислав Родін. " Це як сніжний ком: ми ставимо одну - з'являються три нові запити". Компанія Родіна вже чотири роки розробляє й установлює заправки для електромобілів. У створення e-Line вже було вкладено близько $500 000, але для засновника важливо інше - компанія повністю українська. "Так, ми купуємо малу електроніку за кордоном, але весь дизайн, проекти, метали - усе наше". Компанія вже поставила сім заправок в Одесі, Львові, Дніпропетровську та Києві і наразі працює над виконанням ще 15 замовлень.
Наша держава захищає митами своїх виробників від конкурентів ззовні. Але ж в Україні немає виробників електромобілів. Від кого захищатися? Назар Шимоне-Давида, керівник Tesla Motors Club Ukraine
Досвід показує, що сьогодні електромобіль - це більше економія на пальному. Богуш розповів кореспонденту Forbes, що електромобіль коштує йому удвадцятеро дешевше за машину на бензиновому двигуні. Вартість поїздки електрокаром на 200-кілометрову відстань становитиме від 10 до 30 грн (залежно від тарифу купівлі електроенергії), тоді як на бензинове авто навіть із малим об'ємом двигуна піде понад 150 грн.
Суттєвий бонус для господарів електромобілів у тому, що громадські заправки для електрокарів сьогодні повністю безплатні. "Їх установлюють власники торговельних центрів і ресторанів, щоб привернути публіку. Витрати на енергію при цьому мінімальні"- пояснив Родін, зарядки якого коштують близько $2 000. Про введення плати за заправку не поспішає говорити і Богуш, вказуючи на те, що у країні наразі навіть немає повноцінно сформованого ринку, усе робиться силами ентузіастів.
Наприклад, на тих же "ОККО" 34 заправки встановили повністю власним коштом, але розвивати цей напрямок компанія не поспішає: "Ми поки що вивчаємо попит, і планів щодо відкриття нових станцій у нас немає", - розповів Forbes Олег Дорожовець, представник прес-служби мережі автозаправних станцій. "Якщо Верховна рада ухвалить закони, це буде лише першим кроком на шляху змін, до яких уже давно прийшла Європа. Для них електромобілі становлять можливість знизити ресурсозалежність і боротися за поліпшення екології. У нас у країні цього поки що не розуміють"- резюмував Богуш.