Минулого четверга депутати проголосували за зміни до Митного тарифу та Податкового кодексу України. Проектом закону №1674 пропонується скасувати ввізне мито на транспортні засоби, оснащені електричними двигунами. Інший законопроект "nbsp;№1912 передбачає тимчасове, до 1 січня 2020 року, звільнення від податку на додану вартість та акцизного податку операцій із ввезення таких автівок.
Такій законотворчій ініціативі учасники автомобільного ринку, а особливо ринку електромобілів, в один голос дають позитивну оцінку. "Будь-яке зниження вартості автомобілів відіграє позитивну роль для автомобільного ринку загалом. А ціна впаде суттєво, це 10% мита і 20% ПДВ, автомобілі стануть доступнішими для українців і, відповідно, більш популярними. Їх (електромобілі Ред.), звичайно, не почнуть купувати тисячами чи сотнями. Проте якщо сьогодні імпортери майже не ввозять в Україну електромобілі, то такі законопроекти дозволять цей сегмент активізувати" говорить генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
ДОДАТКОВІ 2-3% ВВП ЗА 20 РОКІВ
Сьогодні щоб завезти в Україну електромобіль, необхідно сплатити ввізне мито (8-10%), акцизний збір (109 євро), ПДВ (20%) та митне оформлення (15 євро). Таким чином, більше 30% вартості електрокару суто податки і мито.
Говорити про втрачені мільйони з бюджету України після скасування податків безпредметно. За весь 2014 рік в Україну було завезено і придбано 39 електрокарів, тоді як 2013-го лише п"ять. Більше того, прихильники екологічно чистого транспорту прогнозують, що за рахунок виробництва і впровадження електромобілів на державному та недержавному рівнях через 20 років ВВП країни зросте на 2-3%.
"Електромобіль здешевлює усю галузь, у якій він задіяний. Чи це послуга, чи товар, який виробляється із використанням роботи електромобіля. Зникає паливна складова, яка у калькуляції багатьох продуктів становить більше 30%. Здешевлення логічно призведе до масовішого використання таких товарів і послуг" говорить заступник керівника компанії "Біо Автомотів" Сергій Богуш.
Прибрати паливну складову, очевидно, воліють і парламентарі. "Така ситуація (залежності від іноземних постачальників енергоресурсів, зокрема нафтопродуктів та газу. Ред.) за наявності зовнішньої агресії та посягання на цілісність країни є критичною не лише з економічної точки зору, а й ставить під загрозу питання національної безпеки" - йдеться у тексті записки до законопроекту щодо скасування податку на додану вартість. "Можна сказати, що держава так воює із зовнішнім агресором, " - додає Сергій Богуш.
БЕЗ ДОПОМОГИ ПАРЛАМЕНТУ
Компанія "Біо Автомотів", як і низка інших, входить до Асоціації учасників ринку електромобілів України. Громадське обєєднання офіційно існує з березня 2015 року та вже взяло активну участь у розробці законопроектів. До нього входить десять компаній і громадських організацій, що займаються реалізацією електромобілів та розвитком відповідної інфраструктури в Україні. Серед них і ТОВ "Тесла клуб Україна" на чолі з Назаром Шимоне-Давидом. "Електротранспорт розвивається в Україні стрімкими темпами і без допомоги парламенту. А після прийняття цих законопроектів ціна електромобіля фактично зрівняється з ціною традиційного авто. А якість електромобіля вища. Людина, яка хоча б раз проїде на ньому, навряд чи знову сяде у звичайне авто, якщо в неї є така можливість" говорить він.
Все ж ціни на електромобілі в Україні і у світі поки що залишаються вищими за ціни на подібні за технічними характеристиками бензинові автівки. Найбюджетніші моделі вартують близько 15-20 тисяч євро. Висока ціна пов'язана з дорогими комплектуючими, а в першу чергу з акумуляторами, які працюють переважно на літії, досить коштовному металі. Експерти впевнені, що ціна поступово знижуватиметься разом із зростанням попиту на електротранспорт.
Окрім цього, аналітики запевняють, що електромобіль окупить себе за кілька років експлуатації. Адже в середньому електрокари використовують 10 кіловат електроенергії на 100 кілометрів, тоді як звичайні авто -10 літрів бензину. В результаті вартість проїзду на електромобілі 100 кілометрів становить 3,6 гривні (10 кВт/год.-36 копійок), тоді як на авто близько 220 гривень. Про це йдеться і в пояснювальних записках до законопроектів, от тільки ціни на пальне і електроенергію там з невідомих причин занижені: 2,8 копійки за 1кВт/год. і 17 гривень за літр бензину.
Таким чином ціни на пальне зіграли стимулюючу роль для ринку електротранспорту. "Якщо раніше на це дивилися як на якусь цікавинку, екзотику, то сьогодні, коли нам дзвонять, ми бачимо реальний інтерес щодо практичного використання. Скепсис зник у цьому питанні"- вважає Сергій Богуш.
ЕЛЕКТРОКАР ЯК МОБІЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН
Компанія "Тесла клуб Україна" разом з мережею заправних станцій "ОККО" встановили 34 пункти для зарядки електромобілів по всій Україні. Усього таких точок близько 50. Зарядити своє авто можна безкоштовно. "Це за вартістю і концепцією ідеї подібне до безкоштовного Wi-Fi. Людина не платить за підзарядку, але? швидше за все, доки її авто заряджатиметься, вона питиме каву, їстиме і так далі. А година зарядки за вартістю,-це приблизно півтори чашки кави. Тобто друга кава, це вже чистий прибуток закладу"- розповідає Назар Шимоне-Давид.
Аби заправитися повністю на подібних заправках, треба дійсно понад годину часу. І поряд з тим фактом, що запас ходу електромобіля зазвичай не перевищує 200 кілометрів, усі переваги електрокару можуть видатися раптом набагато менш привабливими. Назар Шимоне-Давида іншої думки: "Це зручніше, ніж люди про це думають. Поняття заправок - відносне. Воно з"являється, лише коли йдеться про далекі подорожі. Навіть у Норвегії, країні, яка вважається раєм для електротранспорту, у 99% випадків електромобілі заряджають удома вночі, як мобільний телефон. Якщо брати Nissan Leaf, бюджетний автомобіль, який має запас ходу близько 150 кілометрів, то ми розуміємо, що треба дуже багато їздити, щоб подолати таку відстань за день."
Фахівці відзначають світову тенденцію, коли електромобіль купують переважно як друге авто. Одну машину в сім"ї використовують для далеких поїздок, а для пересування містом, за покупками чи у справах - електромобіль, який є дешевшим у використанні. Такі машини, до того ж, не мають елементів, які потребують частої заміни, як, наприклад, масла, фільтри, охолоджувальні рідини і тому подібне.
Про електротранспорт в Україні як парламентарі, так і експерти говорять однаковими словами. Питання лише в тому, чи дасть це очікуваний результат. Чи, можливо, однакова риторика -це все ще не запорука успіху.
Дмитро ЧАЛИЙ, КНУ імені Тараса Шевченка